Jaarlijkse afrekening servicekosten
U betaalt servicekosten voor services die wij voor een heel portiek of woongebouw (laten) uitvoeren. Voor sommige services betaalt u een voorschotbedrag. Dit is een schatting van de kosten die we verwachten te maken. Aan het einde van het jaar berekenen we wat de echte kosten waren. Betaalde u te veel? Dan krijgt u geld terug. Was het voorschotbedrag lager dan de echte kosten? Dan betaalt u geld bij. We moeten u hier vóór 1 juli over informeren.
Afrekening 2023
Hieronder een korte toelichting op twee (mogelijke) onderdelen van de afrekening 2023.
Hogere energiekosten
Het kan zijn dat op uw afrekening een bij te betalen bedrag ziet voor 'Elektra Gemeenschappelijk'. Dat zijn energiekosten voor bijvoorbeeld de verlichting in algemene ruimtes en de lift. Uw voorschot voor 2023 ging uit van de energietarieven en de afrekening van 2022. De energiekosten zijn in 2023 flink gestegen. Het voorschotbedrag hebben wij niet tussentijds aangepast. Hiervoor is toestemming van de bewoners én de huurdersraad nodig. De kans is groot dat u te weinig voorschot betaalde. Op 1 juli 2024 bepalen we bij de jaarlijkse huurverhoging het nieuwe voorschotbedrag.
Woont u in een woongebouw met een gedeelde energieaansluiting, zoals blokverwarming of stadsverwarming? Dan heeft u misschien recht op een vergoeding vanuit de 'Tijdelijke subsidieregeling tegemoetkoming blokaansluiting' van de overheid. Als u recht heeft op deze vergoeding, dan informeerden wij u hier al eerder over. U ziet de vergoeding terug op de bijlage van het meetbedrijf (Ista, Techem of WMS) bij de afrekening. De totale vergoeding die de Belastingdienst gaf voor uw woongebouw is op dezelfde manier verdeeld onder alle bewoners als de totale kosten.
Veelgestelde vragen
U betaalt servicekosten voor diensten die wij voor het hele portiek of woongebouw (laten) uitvoeren. Zoals wijkbeheer of schoonmaak. Is er in uw woongebouw een centrale verwarmingsketel? Dan zijn stookkosten ook onderdeel van uw servicekosten.
Het bedrag dat u moet bijbetalen wordt automatisch van uw rekening afgeschreven wanneer u ons gemachtigd heeft.
Als u ons niet heeft gemachtigd, kunt u het bedrag overmaken naar onze bankrekening NL46 BNGH 0285 1851 52. Zet uw adres (straat, huisnummer en stad) in de toelichting.
Moet u een bedrag bij betalen, maar kunt u dat nu niet? Dan kunt u een betalingsregeling afsluiten. Zo kunt u het bedrag in delen of, op een later moment, in 1 keer automatisch af laten schrijven.
Wanneer u geld terugkrijgt, dan vindt er een verrekening plaats wanneer er een betaalachterstand is. Heeft u na deze verrekening nog een bedrag van ons tegoed, dan maken we dit bedrag binnen 10 dagen over.
Log in met uw Mijn-account om te kijken of wij het bedrag al hebben overgemaakt:
U ontvangt de afrekening van de servicekosten voor 1 juli, tegelijk met alle andere huurders. En dus niet direct bij het inleveren van uw sleutels. Vergeet dus niet om uw nieuwe adres aan ons door te geven.
Moet ik voor het hele jaar betalen?
We kijken bij het afrekenen naar de periode dat u de woning heeft gehuurd. Dus huurde u van 1 januari tot en met 31 maart, dan gaat de afrekening alleen over die maanden.
De voorschotbedragen zijn altijd een schatting van wat de echte kosten gaan zijn. We doen die schatting op basis van de kosten in voorgaande jaren. Maar helaas kan het gebeuren dat de echte kosten toch hoger uitvallen dat we hadden verwacht.
Lees ook:
Uw wijkbeheerder helpt u graag verder.
Neem contact op met ons, via ons contactformulier. We bespreken uw afrekening en daarna kijken we naar een oplossing.
Omschrijf zo duidelijk mogelijk wat er volgens u niet goed is. Wij zoeken uw gegevens erbij en nemen binnen 2 werkdagen contact met u op.
Afrekening bekijken
Wilt u de afrekening bekijken? Dan kunt u dit op een van onze kantoren met ons doen. Maak hiervoor een afspraak via het contactformulier. We kunnen u mogelijk niet alles laten zien, omdat we ons moeten houden aan de privacywet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Bekijk uw post en berichten
Totale afrekening bekijken
Wilt u de afrekening bekijken? Dan kunt u dit op een van onze kantoren met ons doen. Maak hiervoor een afspraak via het contactformulier. We kunnen u mogelijk niet alles laten zien, omdat we ons moeten houden aan de privacywet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
We berekenen de eindafrekening servicekosten over de periode 1 januari tot en met 31 december. Bent u tijdens het jaar verhuisd? Dan kijken we alleen naar de periode dat u de woning huurde. Huurde u bijvoorbeeld tot 1 maart, dan berekenen we de servicekosten over de periode 1 januari tot en met 28 februari.
Rekeningnummer bekijken/veranderen
De hoogte van de kosten voor stroomverbruik in de algemene ruimten hangt af van wat er allemaal is aangesloten. Zoals een lift, galerijverlichting of verlichting in de bergingen. Hoe meer er is aangesloten, hoe hoger het stroomverbruik, en dus de kosten.
Lees ook: